پرورش تخصصی گوسفند و بز

پرورش تخصصی گوسفند و بز

این وبلاگ به طور اختصاصی به مسایل مختلف تاثیر گذار بر پرورش گوسفند و بز میپردازدو شامل موضوعات فنی و اخبار....مربوط به دام سبک است
پرورش تخصصی گوسفند و بز

پرورش تخصصی گوسفند و بز

این وبلاگ به طور اختصاصی به مسایل مختلف تاثیر گذار بر پرورش گوسفند و بز میپردازدو شامل موضوعات فنی و اخبار....مربوط به دام سبک است

چیدن پشم گوسفندان +تن شورما( برگرفته از وبلاگ رویانا )

شنبه 28 اسفند 1389 نویسنده : مائده جنگی
 این مراسم سنتی در مناطق ییلاقی دوهزار تنکابن انجام میشود در عرف دامداران پشم چینی نام دارد، پشم گوسفندان را به وسیله قیچی 

بزرگ به نام (دارد) چیده می‌شود و طی آن گوسفندان به اصطلاح محلی سبک شده و خود را برای زندگی راحت تر آماده می‌کنند.
این مراسم پس از مراسم سنتی جالبی به نام تن شورما ، شستن گوسفندان آغاز می‌شود که در مرحله تن شورما گوسفندان از رودخانه پرآب و زلال مناطق کوهستانی عبور داده و شستشو می شوند.
در نتیجه این کار پشم تمیز و بدون گل و به دور از از هرنوع کثیفی توسط دامداران با تجربه چیده می شود.
این مراسم یک بار در بهار هر سال و برای بار دوم در فصل پائیز برگزار می‌شود و پشم گوسفند پس از برداشت و دسته بندی  برای مصارفی همچون تشک، لحاف و نمد محلی بکار گرفته می‌شود.
از پشم گوسفندان برای بافتن جوراب زمستانه، قبای گالش‌ها و نوعی پالتو نیز استفاده می شود.


پشم چینی گوسفند  باعث کاهش تنش گرمایی و احساس آسایش حیوان میباشد.

حضرت موسی (ع) و گوسفندانش

سور طه آیه : وَمَا تِلْکَ بِیَمِینِکَ یَا مُوسَىٰ ﴿١٧ قَالَ هِیَ عَصَایَ أَتَوَکَّأُ عَلَیْهَا وَأَهُشُّ بِهَا عَلَىٰ غَنَمِی وَلِیَ فِیهَا مَآرِ‌بُ


أُخْرَ‌ىٰ ﴿١٨ قَالَ أَلْقِهَا یَا مُوسَىٰ ﴿١٩


ترجمه : و آن چیست در دست راست تو، ای موسی؟  گفت: «این عصای من است؛ بر آن تکیه می‌کنم،


برگ درختان را با آن برای گوسفندانم فرومی‌ریزم؛ و مرا با آن کارها و نیازهای دیگری است.


(برگرفته از وب سایت ختم قرآن مجید(قرآن آنلاین بسیار نفیس)


* * * * *

توضیح :

در این آیه شریفه به وضوح می بینیم که حضرت موسی (ع) که از  انبیاء عظام الهی است به شغل گوسفند داری پرداخته است و این خود بیانگر اینست که این شغلی نیک است .همچنین حضرت داود و... نیز به این کار پرداخته اند.


الله علیم


مراسم سنتی برینگای (گوسفند داران)- برگرفته از وبلاگ رویانا با اندکی تغییرات

دوشنبه 16 اسفند 1389 :: نویسنده : مائده جنگی
آئین سنتی و کهن"گوسن برینگا"که در اعتقادات، آداب و سنن روستاییان کوه نشین ریشه دوانده است، هر سال در بخشی از مناطق کوهستانی و مراتع ییلاقی به ویژه روستاهایی که پیوندی ناگسستنی با دام و مرتع و دامداری دارند در اواخر شهریور ماه برپا می شود.

.

دامداران روستای کوهستانی ناتر که همنشین طبیعت و مرتع و جنگل اند در این آئین ماندگار ید طولایی داشته و با حضور در دامن طبیعت آن را پاس می دارند.


برینگا،جشنواره یی است از جشن برکت و شکرگذاری در دامان طبیعت ! طبیعتی که با آن عجین و مانوس گشته و هر سپید ه دم آن را به نظاره می نشینند !



با پایان یافتن کار سخت و مشقت آور دامداری و نزدیک شدن به پاییز و کوچ آرام گرما و آغاز سرما؛ دامداران این مناطق دامها را پس از ماه ها حضورمتناوب و شبانه روزی درمراتع از چوپانان می ستانند ، و از این به بعد خود نگهداری از دامهایشان را به عهده می گیرند  .

این مراسم بدون آنکه تشریفات خاصی را در بر داشته باشد، در یک نقطه از قبل تعیین شده کنار رودخانه و چشمه برپا می شود و در روز موعود زن و مرد ، پیر و جوان همه در یک نقطه گرد هم می آمده و در این همایش پر شکوه شرکت می جویند.


یک روز قبل ، هر یک از دامداران دامهای خود را به طرف رودخانه گسیل داشته تا ضمن آنکه گرد و غبار از تن گوسفندان شسته  می شود،چیدن پشم نیز به سهولت انجام گیرد .


دامداران با چیدن سنگ در مسیر رود،حوضچه یی کوچک ساخته و دام هایشان را در آن برده  و با گرفتن دست و پای آنان در این حوضچه دام هایشان را می شویند تا زلالی آب و جریان رود تن گوسفندان را از غبار، پاک نماید .


فردا، پس از طلوع آفتاب ، اهل خانه به طرف میعادگاه رفته و ضمن برافروختن آتش و تهیه و تدارک غذا ، در آوردگاه برینگا؛ پشمان رنگین چسبیده به پوستین گوسفندان برای بافتن و تافتن چیده می شود

.

گوسفندان که روز قبل شسته و رُفته شده بودند یکی یکی دست و پا بسته تسلیم خواست  مردان کارکشته و متبحر می شوند که با "دارت" - وسیله یی شبیه قیچی - اما کمی بزرگتر، پشم را از تن شان بدرآورده و برای اینکه با گوسفندان دیگران مخلوط نشوند ، به نشانی ، رنگی نیز بر تنشان می زنند !



دامداران از رهگذر فروش پشم ها ضمن کسب در آمد ، صنایعی چون جورابشولا – نمد و ... می بافتند که این مصنوعات دستباف، دست رنج مردان و زنان شایسته روستایی ای بود که به مرور زمان با کهولت سن به بوته فراموشی سپرده شد و دیگر جای آن در خانه های روستاییان خالی مانده است

.

در برینگا،زنان و دختران و کودکان نیز بی آنکه از بار این مسوولیت شانه خالی کنند ، همدوش و همراه و همگام با  مردان سخت کوش با جمع آوری وسایل مورد نیاز پخت و پز را مهیا کرده و ضمن ذبح گوسفند در ضیافتی که اغلب از خویشاوندان نزدیک و درجه یک در آن میهمان می شوند ، روزی بیاد ماندنی را رقم می زنند .



مراسم سنتی برینگا تا چیدن پشم آخرین گوسفندان ادامه داشته و با اتمام آن ، سفره پر برکت ناهار و حلقه زدن میزبانان و میهمانان به گرد هم با نشاط هرچه بیشتر، با شور و شعف بسیار  رنگ و بویی دیگر به خود می گیرد. میهمانان نیز به رسم پاسداشت ، با آوردن هدیه دین خویش را به میزبانان ادا می کنند

برینگا، پایانی است برای آغازی دیگر! آغازی که با شروع خزنده و گزنده سرما در کوهستان تا بهاری دیگر و  شروعی دوباره به خود رنگ خاطره می گیرد!  برینگا ،به نظاره نشستن همزیستی و مشارکت است .

اثرمثبت عکس گوسفند بر گوسفند دیگر

دوشنبه 16 اسفند 1389 :: نویسنده : مائده جنگی
دانشمندان انگلیسی بتازگی دریافته اند که عکس گله گوسفندان برای تسکین دلهره  و اضطراب در گوسفندان افسرده بسیار موثر است.

گوسفندانی که مدتهای زیادی تنها در انبار غلات به سر می برند، افسرده می شوند به طوری که این حالت را از ریتم قلبی ، طرز بع بع کردن و نمونه ای از خونشان درک کرده اند.
این اضطراب در آنها با نشان دادن عکس گوسفندان دیگر و همچنین تصاویری از بزها، قابل درمان است و اثر مثبتی روی آنها داشته است.
این درمان نوعی درمان بصری است که می توان برای حیوانات از جمله گوسفندان به کار برد؛ بنابراین با این کار آنها بسرعت رام می شوند و میزان آشفتگی در آنها کاهش می یابد.
گوسفندان هم می توانند شبیه انسان ها باشند، از این نظر که انسان ها دوست دارند عکس اشخاصی را که بهشان علاقه دارند در کیفشان نگه دارند تا در صورت دلتنگی با دیدن این عکسها، کمی شاد شوند.
همچنین دانشمندان کشف کرده اند که گوسفندان می توانند چهره 5 انسان و 50 گوسفند دیگر را در خاطرشان ثبت کنند، حتی اگر چهره آنها از نیم رخ باشد .

نگاه تصویری به پرورش گوسفنداری در گیلان(برگرفته از وبلاگ رویانا)

پنجشنبه 17 شهریور 1390 , نویسنده : مائده جنگی

به مردمانی که شغل اصلی آنها دامپروری و دامداری است، گالش می گویند. گالش ها به خاطر دامها در فصول معین دراواسط خرداد به مراتع قله بزابن که جزء قلل مرتفع گیلان و در منطقه اشکورات اولیا قرار دارد، کوچ می کنند.