پرورش تخصصی گوسفند و بز

پرورش تخصصی گوسفند و بز

این وبلاگ به طور اختصاصی به مسایل مختلف تاثیر گذار بر پرورش گوسفند و بز میپردازدو شامل موضوعات فنی و اخبار....مربوط به دام سبک است
پرورش تخصصی گوسفند و بز

پرورش تخصصی گوسفند و بز

این وبلاگ به طور اختصاصی به مسایل مختلف تاثیر گذار بر پرورش گوسفند و بز میپردازدو شامل موضوعات فنی و اخبار....مربوط به دام سبک است

اصلاح نژاد دام سبک جهت سامانه های غیر مرتعی


طاهری یگانه مسئول گروه پرورش و اصلاح نژاد گوسفند وبز مرکز اصلاح نژاد دام کشوراظهار کرد: پروژه مهم تولید ترکیب های ژنتیکی گوسفند وبز پربازده با هدف تولید دام سبک مورد نیاز در سامانه های غیر مرتعی در حال اجراست است.
  دام مناسب برای پرورش در سامانه مزرعه ای در کشور موجود نیست،دام های بومی از نظر صفات تولیدی برای پرورش درمراتع مناسب و اقتصادی هستند و پرورش همین دام درسامانه های مزرعه ای( بدون اتکاء به مراتع) بدون اصلاح نژاد نمی تواند راندمان اقتصادی مناسبی را برای پرورش دهنده داشته باشد.
  یکی از معضلات ....عدم رعایت مدیریت چرای دام در مراتع بوده و برنامه ریزی و سیاست گذاری های مناسبی در این خصوص تدوین شده است.
به عنوان مثال به دلیل الزام قوانین احیای مراتع و قوانین حفظ و حراست ژنتیکی از نژادهای بومی در کنار توسعه مزارع دیم و آبی کشور و تولید ضایعات مختلف کشاورزی که عمدتا برای مصارف گوسفند و بز قابل استفاده است، تولید دام های مناسب و پربازده در عملیات اصلاح نژاد گوسفند و بز، برنامه ریزی شده است. بنابراین طی این پروژه، به مرور گوسفند و بزهایی تولید خواهند شد که مناسب برای پرورش در سامانه های مزرعه ای و روستائی کشور بوده و راندمان تولیدی و تولید مثلی بالاتری دارند.
برای پروژه تولید ترکیب ژنتیکی گوسفند در سال 94 با همکاری پرورش دهندگان حدود 20هزار راس تحت پوشش قرار گرفته اند،معمولا برای تثبیت صفات جدید در گوسفند و بز، پس از ایجاد دام پایه سنتز نژاد (جهت تثبیت صفات و اطلاق واژه نژاد به ترکیب جدید) نیازمند سه نسل آمیزش درون گروهی در بین دام های جدید خواهیم بود که تقریبا با در نظر گرفتن فاصله هر نسل 2/5سال برای گوسفندان حدود 7/5سال زمان خواهد برد. هم اکنون مراحل تولید نتاج،F1 و F2 را پشت سر گذاشته و در مرحله تولید پایه سنتز نژاد هستیم.
  تولید نژادهای پربازده با استفاده از سهم خونی نژادهای خارجی (ضمن کمک به حفظ و حراست از ژن های نژادهای بومی) پتانسیل تولید اقتصادی را به دام های کشور اضافه خواهد کرد. بر این اساس، ارتقاء ظرفیت چندقلوزایی، صفات مادری و همچنین پتانسیل تولید شیر در دام های جدید از موضوعاتی هستند که به ارتقای راندمان اقتصادی پرورش دهندگان و ثبات تولید کمک به سزائی می کنند.
  نژادهای گوسفند شال، زل، لری بختیاری و زندی از جمله نژادهایی هستند که برای اجرای این پروژه در نظر گرفته شده است.
در زمینه اصلاح نژاد بز نیز استفاده از سهم خونی نژاد بزهای شیروار خالص خارجی به نام های سانن و آلپاین برای اصلاح نژاد بزهای بومی درنظر گرفته شده و برنامه تولید بز های پر شیر با قابلیت تطابق پذیری مناسب جهت پرورش در سامانه های غیر مرتعی نیز به عنوان یکی از راهکارهای تولید دام های اقتصادی تر در این بخش در حال اجراست....
  منبع :خبر گزاری دامنا1394/7/5

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.