دامداران مراقب باشند، فصل گرما از راه رسید

دامداران مراقب باشند، فصل گرما از راه رسید
مدیرکل دامپزشکی استان البرز گفت: بیماری آنتروتوکسمی به طور معمول در زمان تغییر فصول و به طور کلی به دلیل تغییر جیره غذایی دام‌ها شایع می‌شود و دامداران باید مراقب آن باشند.
سیداصغر برائی‌نژاد در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه البرز، با اشاره به آغاز فصل‌ گرما و خطر شیوع بیماری‌های دامی اظهار کرد: یکی از بیماری‌های شایع در فصل گرما بیماری آنتروتوکسمی یا قلوه نرمی باکتری به نام کلستریدیوم پرفرینجنس است که با آزادسازی سم سبب بروز بیماری می‌شود.
وی افزود: وقوع این بیماری تابعی از تغییر جیره است، یعنی در هر فصلی که مشکلات تغذیه و تغییر جیره وجود داشته باشد، این بیماری بروز می‌کند اما در بهار و چرای آزاد که دسترسی دام به علوفه تازه و خوش خوراک به ویژه دام عشایر و مرتع‌چر زیاد می‌شود، وقوع بیماری بیشتر است.
این مقام مسئول خاطرنشان کرد: در مجموع هر شرایطی که موجب تغییر ناگهانی جیره شود، ممکن است، سبب تغییر وضعیت میکروبی دستگاه گوارش و ازدیاد باکتری‌های عامل این بیماری شود.
برائی نژاد یادآور شد: به طور مثال اگر دامداری به طور ناگهانی آرد جو یا گندم به جیره دام‌ها اضافه کند علاوه بر اینکه موجب اسیدوز شکمبه می‌شود، شرایط لازم برای بروز این بیماری را نیز ایجاد می‌کند.
مدیرکل دامپزشکی استان البرز اظهار کرد: علائم این بیماری بسته به شدت آن متفاوت بوده و در حالت فوق حاد به صورت مرگ ناگهانی و در فرم حاد تب و لرز، بی‌اشتهایی، بی‌قراری، گیجی، نفس‌نفس زدن و ترشح از بینی دیده می‌شود و در شکلی که شدت بیماری کمتر است این نشانه‌ها ضعیف‌تر هستند و گاهی با مشاهده اسهال نیز همراه است و در کالبد گشایی قرمز شدن روده‌ها نیز دیده می‌شود.
وی تصریح کرد: درمان بیماری آنتروتوکسمی به طور عمده موفقیت‌آمیز نبوده و راهکار مناسب و آسان‌تر پیشگیری است.
این مقام مسئول ادامه داد: زمان مناسب واکسیناسیون پیشگیری برای دام‌های مرتعی اسفندماه تا اوایل بهار است که گوسفند‌ها اغلب آبستن هستند و با تزریق واکسن در زمان 15 روز مانده به زایمان بره‌های متولد شده نیز ایمن می‌شوند.
برائی‌نژاد در پایان گفت: برای پیشگیری از این بیماری و تلفات ناشی از آن واکسیناسیون دام‌ها طبق ضوابط سازمان دامپزشکی علیه این بیماری در زمان مناسب انجام می‌شود لذا دامداران نسبت به این مهم توجه بیشتری داشته باشند. 
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com