پرورش تخصصی گوسفند و بز

پرورش تخصصی گوسفند و بز

این وبلاگ به طور اختصاصی به مسایل مختلف تاثیر گذار بر پرورش گوسفند و بز میپردازدو شامل موضوعات فنی و اخبار....مربوط به دام سبک است
پرورش تخصصی گوسفند و بز

پرورش تخصصی گوسفند و بز

این وبلاگ به طور اختصاصی به مسایل مختلف تاثیر گذار بر پرورش گوسفند و بز میپردازدو شامل موضوعات فنی و اخبار....مربوط به دام سبک است

گوسفند داری سنتی در زاوه -روستای مرغزار


منبع :http://marghzarr.blogfa.com/category/8-وبلاگ روستای مرغزار





گوسفندان در سال یک یا دوبار زایمان میکنند که تقریبا از یک ماه به عید شروع میشود و ازعید هم گوسفندان به کوه و دشت برده می شوند.

در فصل بهار دشت ها و کوه های روستای مرغزار سرسبز میشود و علوفه مورد نیاز گوسفندان نیز تامین میشود. که امسال هم به لطف پروردگار بارش باران در روستای مرغزار خیلی خوب بود. به همین خاطر هم کوه ها و دشت های مرغزار بسیار سرسبز شده و علوفه زیادی برای گوسفندان موجود است.


مردم مرغزار هم مثل بقیه جاها از شروع عید گوسفندان خود را به کوه و دشت به چرا میبرند به صورتی که افراد گوسفندان خود را باهم یکی میکنند که به این جمع شدن گوسفندان گله می گویند .هر گله در حدود 400 تا 500 راس دارد حالا ممکنه بالا پایین هم باشه. برای این گله یک یا دو چوپان میگیرند .


چوپانان گوسفندان را به چرا در کوهها و دشت های مرغزار میبرند که تقریبا سه تا چهار کیلومتر از مرغزار فاصله دارند. روستای مرغزار دارای دشت های زیادی می باشد و امسال هم که بارندگی زیاد بوده به همان نسبت هم علوفه و گیاهان زیادی در دشت ها روییده اند . و به همین خاطر امسال گوسفندان زیادی به روستا آورده شده اند.




گله ها شب ها نیز در دشت ها و کوه ها نگه داشته میشوند .و چون گوسفندان بره دار هستند و شیر میدهند صاحبان گله ها صبح به صبح به گله میروند و گوسفندان را می دوشند و از شیر آن کره و روغن زرد به عمل می آورند.


البته بعضی از صاحبان گله صبح میروند به گله و گوسفندان را میدوشند و بر میگردند و برخی دیگر نیز به خاطر دوری راه و مشکلاتی دیگر در کوه یا دشت چادر میزنند............


گوسفندان را صبح زود چوپانان از چرا می آورنند برای دوشیدن شیر آنها.

صاحبان گوسفندان به تعداد گوسفندان خود که میخواهند بدوشند در مکانی صاف طناب هایی درست میکنند که به زمین میخ شده است و برای هر گوسفند یک طناب هست که به گردن گوسفندان می اندازند تا در موقع دوشیدن گوسفندان گوسفند از جای خود تکان نخورد که به آن کوکنه میگویند .

بعد از رسیدن گوسفندان از چرا هر کس گوسفند خود را میگیرد و در کوکنه مخصوص خودش می بندد . زنها که وظیفه دوشیدن گوسفندان را دارند با یک دیگچه شروع به دوشیدن گوسفندان میکنند {دیگچه ظرفی است که شیر گوسفندان را در آن میدوشند } و وقتی دوشیدن گوسفندان تمام شد مردها گوسفندان را از کوکنه جدا میکنند.


و بعد برها را رها میکنند تا شیر جامانده درپستان گوسفندان را بخورند {یه چیز دیگه که نگفتم این که گوسفندان و بره ها از هم جدا نگهداری میکنند }بره ها میتونن در روز یه وعده شیر بخورند .


بعد هم گوسفندان و بره ها را ازهم جدا میکنند تا روز بعد که دوباره همین تکرار میشود .بعد از اتمام شیر دوشی چوپانان گوسفندان را به چرا برده تا دوباره پستانهای گوسفندان پر شیر شود .این دوره شیر دوشی بین 30 تا چهل روز است.






نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.