پرورش تخصصی گوسفند و بز

پرورش تخصصی گوسفند و بز

این وبلاگ به طور اختصاصی به مسایل مختلف تاثیر گذار بر پرورش گوسفند و بز میپردازدو شامل موضوعات فنی و اخبار....مربوط به دام سبک است
پرورش تخصصی گوسفند و بز

پرورش تخصصی گوسفند و بز

این وبلاگ به طور اختصاصی به مسایل مختلف تاثیر گذار بر پرورش گوسفند و بز میپردازدو شامل موضوعات فنی و اخبار....مربوط به دام سبک است

ویتامین های مورد نیاز گوسفند

گوسفندان نیازی به ویتامین های گرو ه (بی- B ) ندارند .چون این ویتامین ها به مقدار کافی در شکمبه ساخته میشوند . در جیره ی طبیعی  میش ها مقادیر کافی از ویتامین ها دیده میشود بجز کاروتن و ویتامین (آ)  که در غذای زمستانه کم است .

با این حال  در جگر گوسفند برای 3-4 ماه ویتامین (آ) ذخیره میشود . به هنگام کمبود ویتامین (آ- A) یونجه سبز یا ویتامین (آ) پایدار شده را به جیره غذایی اضافی می کنند.کمبود ویتامین (آ) در صورتی که در جیره غذایی نباشد یا میش ها به دور از آفتاب نگهداری شوند باید جبران شود.ویتامین (ایی -E ) در جیره غذایی طبیعی به مقدار زیاد وجود دارد .در صورت کمبود ویتامین (ایی -E )  از روغن جوانه گندم استفاده میشود . در صورت عدم امکان تامین این ویتامین ها از تزریق (آ دی  ایی-ADE) استفاده کنید.


منبع : کتاب راهنمای کامل پرورش گوسفند -ترجمه و تدوین : دکتر جواد نصر


مدیر وبلاگ : پس گوسفند داران گرامی برای تامین ویتامین مورد نیاز گوسفندان  1- جیره طبیعی2-آفتاب 3- یونجه سبز 4- روغن جوانه گندم  یادتان نره.























شهر قصابها (کاج)


همشهری آنلاین:
در این شهر کوچک روزی ۵۰۰ راس گوسفند ذبح می‌شود و ۵۰ مغازه قصابی دایر است!

خیلی از شهرهای کشورمان به خاطر یک ویژگی خاص برای خودشان اسم مستعاری دارند.

مثلا یزد به شهر بادگیرها، فومن به شهر مجسمه‌ها، کاشان به شهر گلاب و... معروف هستند اما در این خبر قرار است در مورد یک روستای 5 هزار نفری حرف بزنیم که 2 سالی می‌شود به جمع شهرهای کشورمان پیوسته و البته خیلی زود به یک شهر معروف تبدیل شده است.

شهرت این شهر به خاطر اسم مستعار عجیب و غریب آن است. به شهر «کاج» می‌گویند شهر قصاب‌ها!


50 مغازه قصابی متراژ بالا در این شهر وجود دارد که در هر کدام از آنها چند قصاب مشغول به کار هستند. با گفت‌وگویی که با رئیس شورای اسلامی این شهر داشتیم و طبق اطلاعاتی که از قبل در شورای شهر گردآوری شده است، معلوم شد که از هر فامیلی که در این شهر ساکن هستند، 5 تا 6 نفرشان قصاب هستند!


بهنام باقری می‌گوید: «چراغ قصابی‌های این شهر همیشه روشن است و خوشبختانه کاسبی‌شان سکه. گردشگران، مشتریان پر و پا قرص و همیشگی این قصابی‌ها هستند و علاوه بر آنها، مشتری‌هااز دیگر شهرهای استان کهگیلویه و بویراحمد و حتی استان‌های همجوار مثل اصفهان، به هوای خرید گوشت از این قصابی‌ها، صد‌ها کیلومتر را طی می‌کنند و به این شهر می‌آیند!»

آقای باقری در ادامه از دلیل استقبال بی نظیر مردم از قصابی‌های شهر کاج می‌گوید: «بیشتر کاج نشین‌ها، دامدار هستند. این شهر در یک دامنه کوهستانی و سرسبز با مراتع انبوهش، سال‌های سال است که مناسب رمه داری بوده و هست.

چرای گوسفندان و استفاده از علوفه تازه و همچنین تغذیه از گل و گیاهان کوهی باعث شده که گوشت گوسفندان «کاج» لذیذترین گوشت قرمز در منطقه باشد.

حتی برخی معتقدند که گوشت گوسفندان کاج با کیفیت‌ترین و خوشمزه‌ترین گوشت قرمز در سطح کشور است، به هرحال این طعم و مزه، سلامت و کیفیت گوشت باعث رونق بازار قصابی در این شهر شده است.»

به گفته رئیس شورای شهر اسلامی کاج، این شهر به تازگی به «شهر قصاب ها» معروف شده است، 4 سال پیش زمانی که کاج هنوز روستا بود یکی از اهالی آن آمد و اولین مغازه قصابی را در روستا دایر کرد.

بعد از تاسیس این مغازه کوچک قصابی، گوشت این قصابی زیر دندان گردشگران مزه کرد و کاسبی آقای قصاب بدجوری گرفت، رفته رفته تقاضا برای خرید گوشت به حدی رسید که قصاب با این‌که چند شعبه دیگر در روستا راه اندازی کرده بود نمی‌توانست جوابگوی مشتریان باشد.

به این ترتیب بود که بعد از این استقبال و میزان تقاضا،‌مغازه‌های قصابی تند تند در کاج رشد کردند. خوشبختانه جوانان زیادی به این شغل روی آورده اند و شکر خدا همه از درآمدش راضی هستند.

به گفته آقای باقری، این روزها 50 مغازه قصابی در شهر 5 هزار نفری کاج دایر است و در هر مغازه چند قصاب مشغول به کار.

روند رشد قصابی‌های این شهر و قصاب شدن کاجی‌ها همچنان ادامه دارد به طوری که هر ماه چند مغازه قصابی و چند جوان قصاب به جمع صنف قصابان این شهر افزوده می‌شود.

منبع:همشهری سرنخ

اثر خشکسالی بر دامپروری

ایسنا :    برگرفته از سایت دامنا1394/6/16
بروز پدیده خشکسالی در 15 سال اخیر، روند رو به رشد حرفه دامپروری را تحت الشعاع قرار داده و باعث بروز خسارت و صدمات فراوانی به صنعت دامپروری خراسان‌جنوبی شده است.

 فقر مراتع و از بین رفتن آن، فقر غذایی دام‌ها را بدنبال داشته و زمینه کاهش سیستم ایمنی بدن دام‌ها در مقابل عوامل میکروبی و ایجاد بیماری‌های انگلی خارجی و داخلی بدن دام را فراهم ساخته و بروز تلفات در دامداری‌ها را افزایش داده است.


از دیگر عوارض سوء خشکسالی می‌توان به کاهش تولید در دام، افزایش فاصله زایش، سقط جنین و تحمیل هزینه‌های درمان و نگهداری اشاره کرد.

 
دامداری در خراسان‌جنوبی یکی از راه‌های اصلی کسب درآمد خانوارها بوده و حرفه دامداری در استان جزو مشاغل پر رونق است و تولید بیش از 140 هزار تن فرآورده خام دامی در سال از حدود 3.5 میلیون واحد دامی حکایت از اهمیت این صنعت در استان دارد.
 
علیرضا رفیعی‌پور، مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی گفت: کاهش جمعیت دامی سبک استان به میزان 10 درصد و عدم تحقق پیش‌بینی افزایش جمعیت دامی در این چند ساله از آثار سوء خشکسالی در صنعت دام استان بوده است.
 اگر روند بارندگی خوب می‌بود انتظار می‌رفت جمعیت دامی سبک حداقل 25 درصد افزایش داشته باشد که نه تنها این انتظار محقق نشده بلکه 10درصد از جمعیت دامی سبک نیز کم شده است. نتیجه این موضوع، افزایش میزان بیکاری است. بیش از نیمی از جمعیت استان روستائی بوده و امرار معاش آنها از طریق دامداری است.
 
افزایش میزان بیماری‌ها در جمعیت دامی باقیمانده از خشکسالی و در نتیجه بالا رفتن هزینه تولید و عدم صرفه اقتصادی برای دامدار، افزایش متوسط هزینه درمان و پیشگیری از بیماری‌های دام و طیور از دیگر عوارض خشکسالی است. همچنین به علت عوارض سوء خشکسالی بر جمعیت دامی و افزایش بیماری‌ها در دام زمینه افزایش شیوع بیماری‌های مشترک بین انسان و دام در جمعیت انسانی نیز فراهم شده است.
 
خشکسالی چند ساله خراسان جنوبی منجر به کاهش تمایل جامعه به مشاغل تولیدی در بخش دام و طیور و افزایش مشاغل کاذب و حتی غیرمجاز با توجه به مرزی بودن استان شد. خشکسالی همچنین منجر به مهاجرت جمعیت از روستا به شهر و حتی از استان به استان‌های مجاور و در نتیجه بروز مخاطرات و آسیب‌های اجتماعی و اقتصادی با توجه به مرزی بودن استان و لزوم استقرار جمعیت در نوار مرزی برای برقراری امنیت مرزی شده است.
 
خشکسالی بیماری‌های دامی را تشدید می‌کند
 
محمد اصغرزاده، معاون سلامت دامپزشکی خراسان جنوبی:
..... از آنجایی‌که خشکسالی اثر مستقیم بر مراتع طبیعی دارد، بنابراین تاثیرش بردامداری سنتی که از مراتع، به ویژه مراتع بهاره وتابستانی تغذیه می‌کنند نیز بیشتر است.
 بیمار شدن دام‌ها در اثر کاهش سیستم ایمنی و بیماری‌های متابولیک،...نازا شدن دام‌ها یا وقوع سقط جنین در دام، نامرغوب شدن پشم، مو و پوست، نامرغوب شدن گوشت دام‌ به علت لاغری مفرط، کاهش توان شیردهی و غیراقتصادی شدن نگهداری دام را از جمله پیامدهای خشکسالی در صنعت دام برشمرد.
 مهم‌ترین نقش در پرورش دام در زمان خشکسالی به لحاظ بهداشتی و اقتصادی، تغذیه با کمیت و کیفیت مناسب خوراک دام است. ابتلا به بیماری‌های انگلی داخلی و خارجی دام، تراکم جمعیت دامی در مکان‌های باز و بسته و ایجاد بیماری‌های تنفسی از جمله آثار خشکسالی بر روی سلامت دام است.

 راه‌های مقابله با اثرات خشکسالی
 واکسیناسیون و پوشش کامل واکسن‌هایی نظیر شاربن، تب برفکی، آبله، تب مالت، آنتروتوکسمی، هاری و طاعون نشخوارکنندگان کوچک PPR در کاهش مخاطرات بهداشتی ناشی از خشکسالی بر روی دام موثر است.
 
 بهداشتی بودن آب از حیث نبود بار میکروبی و همچنین سختی آب و جلوگیری از آلودگی منابع آب در زمان خشکسالی در دامداری‌ها ضروری است.

 اتخاذ تصمیمات سریع شامل حمایت دستگاه‌های متولی برای پشتیبانی از سرمایه دامی، رعایت تراکم مجاز دام در مراتع، رعایت مسایل بهداشتی در مناطق بسته و اتخاذ تدابیر لازم تغذیه‌ای به خصوص در فصول پاییز و زمستان توسط دامداران و نهادهای حمایتی در کاهش اثرات سوء خشکسالی موثر است.
 
 تهیه انواع نهاده‌های دامی از قبیل واکسن‌های دامی، داروهای آنتی بیوتیکی و تقویتی، شربت و قرص ضد انگل، سموم دامی، مواد ضدعفونی کننده، مکمل‌های درمانی دامی و مراقبت‌های فعال و غیرفعال برای جلوگیری از کاهش سیستم دفاعی در مقابل بروز بیماریهای میکروبی و متابولیک از راه‌های مقابله با اثرات خشکسالی است. همچنین برای مقابله با اثرات خشکسالی، نمونه‌گیری و آزمایش نمونه‌ها برای شناسایی و بررسی وضعیت بیماری‌ها در جمعیت دامی و اندازه‌گیری تیتر ایمنی جمعیت دامی انجام شده است.
 
تهیه تجهیزات فنی مورد نیاز از قبیل لوازم و تجهیزات آزمایشگاهی، انواع سرنگ‌های اتوماتیک، سمپاش و شعله افکن و واکسیناسیون دام‌ها علیه بیماری‌های واگیر و مشترک دامی ناشی از خشکسالی، توزیع مکمل‌های درمانی دامی، درمان دام‌های بیمار و سمپاشی بدن و جایگاه نگهداری دام‌ها علیه انگل‌های خارجی بدن دام و رعایت شرایط بهداشتی قرنطینه‌ای در حمل دام را از دیگر راه‌های مقابله با اثرات خشکسالی برشمرد.

بیماری تب کریمه کنگو چیست ؟

  منبع :دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی، درمانی شهید بهشتی _ واحد بیماریها
این بیماری یک بیماری تب دار حاد است که بوسیله کنه به انسان منتقل می شود و مرگ ومیر بالایی دارد و همه گیری های داخل بیمارستان آن شایع است .با وجودی که این بیماری مخصوص حیوانات است ولی متاسفانه موارد تک گیر و ناگهانی این بیماری در انسانها نیز اتفاق می افتد.

علایم بیماری چست؟

تب ناگهانی ،بدن درد ،کوفتگی ، ضعف ، سردرد ،درد شدید عضلات ، بی اشتهایی ، درد پشت حدقه چشم ، ترس از نور، تهوع ، استفراغ ، گلو درد ، دل درد
تغییرات خلقی مثل بیقراری و افسردگی
علائم خونریزی از روز 3 تا 6 روزشروع میشود
خونریزی در مخاط ، خط زیر بغل ، محل های تزریق
خونریزی از اعضای مختلف بدن مثل بینی ، لثه ، مجاری ادراری ،روده ، رحم و...


علایم بیماری در دام چیست ؟

دام ها بندرت علایم کلینیکی نشان می دهند
در اثر عفونت خونی تب به مدت یک هفته در دام دوام می یابد و پس از ان دام به عنوان ناقل بیماری ویروس را از خود دفع میکند.
گهگاهی در حالت حاد در مخاطات (دهان و چشم ها )، پر خونی ریزی دیده می شود.
انتقال به انسان :

انتقال از طریق گزش کنه ای از گونه هیالوما (هر کنه ماده در هر دوره تخم گذاری 2 تا 8 هزار تخم تولید می کند)
انتقال از طریق نیش حشرات
انتقال از طریق تما با خون یا ترشحات مبتلایان
انتقال از طریق گزش کنه آلوده

از طریق له کردن کنه

تماس مستقیم با لاشه گوشت ،خون ،ترشحات و بافتهای آلوده

تماس با ترشحات ،خون و تنفس افراد مبتلا

تنفس در تماس با دامهای آلوده

گروههای در معرض خطر :

دامداران ،چوبداران
دامپزشکان و کارکنان دامپزشکی
سلاخان ، قصابان و کارکنان کشتارگاه
پزشکان ، پرستاران ، بهیاران و کارکنان بیمارستان
کارکنان رستورانها و کبابی ها

پیشگیری بیماری در دام


بهسازی جایگاه دام جهت جلوگیری از تخمگذاری و تکثیر کنه ها
سمپاشی بدن و جایگاه دام بخصوص در فصل فعالیت کنه ها
جمع آوری کود و فضولات دامی و خارج نمودن از دامداری
پاکسازی دامداری از اشیاء متفرقه جهت جلوگیری از تخمگذاری کنه
عدم خرید دام از کانونهای بیماری و دامداریهایی که موازین بهداشتی را رعایت نمی کنند
سم پاشی بدن دامهای خریداری شده و قرنطینه به مدت 14روز


پیشگیری بیماری در انسان 


جدا نگاه داشتن جایگاه دام از محل زندگی
خود داری از له کردن کنه با دست یا روی بدن دام
خودداری از تماس بدن با ترشحات و خون دام
خود داری کشتار دام در محلهای غیر مجاز
تهیه گوشت مورد نیاز از محلهای مطمئن و تحت نظارت دامپزشکی
رعایت اصول ایمنی در موقع تماس با گوشت تازه ، جگر و سایر آلایش دام
روشهای حفاظت شخصی در تماس با ترشحات و خون حیوانات (پوشیدن دستکش ، لباس بلند ، چکه ، ماسک و عینک )
روشهای حفاظت شخصی از گزش کنه و حشرات
خودداری از رفت و آمد در محلهای کشتار غیر مجاز
اجتناب از خوردن گوشت ، جگر خام و نیم پخته ، نگهداری جگر ، دل ، قلوه به مدت 48 ساعت در یخچال و سپس استفاده از آن


هنر چرم سازی در کرمانشاه

به گزارش  جام نیوز، چرمسازی هنری پر سابقه تر از ریسندگی و بافندگی است....


روزگاری بازار سنتی شهر کرمانشاه مامن هنرمندان سراجی بود، .....

تاریخچه چرم سازی کرمانشاه

با توجه به اینکه منطقه کرمانشاه از دیرباز محل پرورش احشام و دامهای فراوان بوده است بنا به ضرورت دباغی رونق فراوان داشته است و این امر کرمانشاه را به یکی از منابع ‌اصلی تولید و پخش چرم مرغوب در سراسر کشور مبدل کرده است.

  ......
فن و فنون آماده کردن پوست تاکنون تغییرات زیادی نکرده است همچنین فن چرم سازی از گذشته تا سده نوزدهم راکد بوده و در ایران هم تا زمانی که روش نوین در این زمینه آغاز نشده بود وضع به همین منوال بوده است.

ایرانیان در صنعت چرم سازی سرآمد بوده اند و کرمانشاه نیز در این مقوله شانه به شانه پیشرو است.

 

 

هنر سراجی قبل تر از ریسندگی و بافندگی بوده است.

 

مراحل عمل آوری خام "چرم"


عمل آوری به 2 شیوه صورت می گیرد.


یکی از این روش ها برای آماده کردن پوست گوسفند و بز و روش دیگر برای آماده کردن پوست گاو است.

روش آماده کردن پوست گوسفند و بز از طریق زاج سفید و نمک صورت می گیرد و از آن با عنوان "چرم زاغی" یاد می شود.

و روش دیگر مختص آماده کردن پوست گاو است.


 

 

مراحل آماده سازی پوست


"خام را آب زدن": در این مرحله که جزو مراحل اولیه است خام خشک را از روستاها و نواحی اطراف به دباغی آورده و بسته به میزان کلفتی و مقدار چربی پوست به مدت تقریبی 6 روز در آب خیس می کنند در ضمن ذکر این مورد ضروری است که چرم بومی را که از کشتارگاه می آورند، به آب نمی زنند.

 

آهک زدن و عورامکاری: گودال آهک خمره ای لعابی است که در زمین گذاشته و آن را "لوله کش" می نامند.
در این روش آهک را روی خام می پاشند و بر روی آن آب می ریزند بعد از چند روز خام را بیرون آورده و در اثر آهکی که با آن خیس خورده مواد اضافی مثل مو که بر روی پوست بوده به خوبی از پوست جدا می شود.
زمانی که خام را از خمره بیرون آورده آن را بر روی تیری آویزان می کنند و با یک کارد وﯾﮋه آن را "عورامکاری" می کنند و این کارد را با "سنگ عورام" مرتب تیز می کنند.

 

متورم کردن: مرحله سوم آماده کردن پوست، متورم کردن است در این روش پس از عورامکاری، خام را به خمره منتقل می کنند و بر روی ان آرد جو می پاشند و پس از آن بر روی آن آب می ریزند.


در این زمان عمل تخمیر صورت می گیرد و این مورد سبب متورم شدن پوست می شود و بدین ترتیب آهک های اضافه خنثی و گوشت های اضافی پوست به خوبی از آن جدا می شود.


البته این عمل که آن را "آردجو" می نامند در فصول مختلف دارای مدت زمانی مختص به خود است به عنوان مثال در فصل زمستان مدت زمان آن به 20 روز به طول می انجامد و در فصل تابستان به مدت 15 روز به طول می انجامد که این مدت زمان با احتساب دما در تابستان و زمستان محاسبه می شود.

 

در این مرحله بعد از آنکه پوست را از خمره بیرون می آورند آن را بر روی تیری عمودی گذاشته و خام را "داس" می کنند یعنی گوشت های اضافی آن را از پوست جدا کرده و این کار با چاقوی 2 دسته ای به نام "داس" انجام می گیرد.

 

نمک پاشیدن: در این مرحله پوست را که در آرد جو خوابیده شده، خارج کرده و پوست را در قدح می گذارند و روی هر پوستی به طور جداگانه نمک می پاشند و به مدت چند روز آن را در نمک می گذارند.

 

مازوکاری: زمانی که پوست برای مازوکاری آماده شده آن را در سیله قرار می دهند و روی هر پوست که درون سیله می گذارند گرد مازوی نرم و یا گرد پوست درخت اقاقیا می پاشند.
پوست را تا چند روز در درون گودال می گذارند و هر روز آن را پشت و رو می کنند و لگد می زنند.

 

کاشیکاری: بعد از مازوکاری پوستها را در آفتاب خشک می کنند و روی تخته ای که در زیر آن چهار پایه "کرسی" قرار می دهند، با سنگ پا پرداخت می کنند.

 

رنگ ریختن: برای رنگ کاری چرم از رنگ هایی مثل"گل ورز"، "جوهر گلی" و صابون سفید استفاده می کنند.

 

صیقلزنی: در این مرحله پایانی بار دیگر پوست را بر روی تخته پرداخت گذاشته و صیقل "مهره" پرداخت را با فشار روی آن می کشند در دباغی های بزرگ کاشیکاری، رنگ ریختن و صیقلزنی را هر سه چرمساز "چر"مگر انجام می دهد.