پرورش تخصصی گوسفند و بز

پرورش تخصصی گوسفند و بز

این وبلاگ به طور اختصاصی به مسایل مختلف تاثیر گذار بر پرورش گوسفند و بز میپردازدو شامل موضوعات فنی و اخبار....مربوط به دام سبک است
پرورش تخصصی گوسفند و بز

پرورش تخصصی گوسفند و بز

این وبلاگ به طور اختصاصی به مسایل مختلف تاثیر گذار بر پرورش گوسفند و بز میپردازدو شامل موضوعات فنی و اخبار....مربوط به دام سبک است

گلخانه هامحل پرورش گوسفند

ماهنامه دام و کشت و صنعت /شماره 158/ خرداد 92

 

بیش از نیم قرن از ورود پلی‌‌تونل‌ها به صنعت کشاورزی جهان می‌گذرد و امروز رشد روزافزون گلخانه‌ها را در زمینه‌های مختلف شاهد هستیم. در ابتدا، تولید پلی‌تونل‌ها، ابتکاری در صنعت پلاستیک محسوب می‌شد اما پس از پشت سر گذاشتن مراحل پیشرفت، جایگاه مطمئن و منحصر بفردی در تجهیزات گلخانه پیدا کرده است. البته مزایا و ویژگی‌های پلی‌تونل‌ها، آنها را از سایر تجهیزاتی که می‌توانست بدین منظور مورد استفاده قرار گیرند، متمایز می‌کند. امروز پلی‌تونل‌ها با برندهای تجاری گوناگونی در بازار یافت می‌شوند، 

برخی از مزایای استفاده از پلی‌تونل‌ها عبارتند از:

ـ مقرون به صرفه برای حفاظت از محصول

ـ ایجاد شرایط فصلی طولانی‌تر

ـ بهبود کیفیت محصول

ـ افزایش بازدهی

ـ محافظت در برابر شرایط آب و هوایی

ـ کنترل مدیریت تولید و حذف وابستگی به شرایط جوی

ـ کاهش میزان بیماری

ـ عرضه با اطمینان

ـ دسترسی به ماشین‌آلات

ـ امکان استفاده چند منظوره

ـ مقرون به صرفه جهت نگهداری دام


بسیاری از پرورش‌دهندگان که در ابتدا واحدهای گلخانه‌ای پلی‌تونل خود را جهت تولید محصولات کشاورزی احداث کرده بودند اکنون با در نظر گرفتن شرایط واحدهای خود، پرورش گوسفند و گوساله را نیز در واحدهای پلی‌تونل تجربه می‌کنند و از تجربه آن ابراز رضایت‌مندی می‌کنند.


نکته قابل توجهی که سبب انتشار این گزارش شد، چندمنظوره بودن پلی‌تونل‌ها بود که شاید تاکنون در کشور ما به آن توجهی نشده باشد. اما گروه تولیدی AG در انگلیس اکنون مشتریان بسیاری را در خصوص پرورش گوسفند و نگهداری بره و گوساله دارد.


پلی‌تونل‌ حتی مورد توجه پرورش‌دهندگان که در محیط باز و کوهستانی نیز، قرار گرفته‌ است. زیرا به این صورت، از شرایط نامساعد جوی در فصول مختلف سال و حیوانات شکارچی محافظت می‌شوند و در عین حال، شرایط تولید و نگهداری، برایشان قابل کنترل است. استفاده از پلی‌تونل‌ها به منظور پرورش دام، شاید مقرون به صرفه‌ترین روش با بازدهی بالا باشد که خصوصاً جهت نگهداری،  کنترل و پرورش گوساله و بره مورد توجه قرار گرفته است.


چرا که با استفاده از پلی‌تونل‌ها شرایط محیطی پایداری برای دام فراهم شده و با این وجود کنترل و مدیریت پرورش آسان‌تر و در بسیاری از هزینه‌های رایج، مانند دارو و درمان , خوراک  ,سیستم گرمایشی صرفه‌جویی می‌شود. مهم‌تر اینکه، درصد تلفات بره و گوساله‌ها نیز تا حد زیادی کاهش می‌یابد. با وجود ابعاد و اندازه متناسب، پلی‌تونل‌ها می‌تواند تا عرض 5 متر، طول 25 متر و حداقل تا ارتفاع 5/2 متر سالن‌ها را طراحی کرد. به طوری که فضای پرورشی اجازه می‌دهد با تراکتور عمل خوراک‌دهی و جمع‌آوری فضولات انجام شود.

البته برای پرورش بره و گوساله، به ازای هر رأس دام فضای پرورش تعریف شده است که به ازای هر بره 5/1 مترمربع و برای هر گوساله، متناسب با فضای مورد نیاز در نظر گرفته می‌شود. البته این پلی‌تونل‌ها در 2 رنگ سفید و سبز عرضه می‌شوند که متناسب با شرایط محیطی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

افزون بر مزایای فراوان استفاده از پلی‌تونل‌ها جهت پرورش دام، نباید نقش آنها را در حفظ محیط زیست نادیده گرفت. با توجه به موارد ذکر شده می‌توان گفت استفاده از پلی‌تونل‌ها در پرورش بره‌های پرواری و گوساله در شرایط کوهستانی کشور می‌‌تواند بازدهی بالایی را در بر داشته باشد.


مدیر وبلاگ :به نظر اینجانب استفاده از این  تونل ها  در پرورش گوسفند باید مطالعه و محاسبه کافی توسط متخصصان و دامداران با تجربه  از لحاظ اقتصادی , جغرافیایی و شرایط آب و هوا و حتی بحث امنیت انجام شود جواب دادن این سامانه در برخی جاها مجوزی برای کاربرد آن در ایران نیست و همه جوانب ان  بررسی صورت گیرد شود..

تغذیه خزشی

خوراک دادن آغازین به بره ها از طریق تغذیه خزشی عبارت از مدیریت عملی است که امکان استفاده از جیره آغازین را برای پرورش بره های متولد شده همزمان با مصرف شیر میدهد.خوراک دادن  درسنین اولیه برای  بره ها خطرناک است مخصوصا خوراک های آردی...  چنانچه مقداری یونجه چهار پر شده جهت رشد شکمبه در دسترس باشد مطلوب است و اشکالی ندارد , احتیاطا بهتر است در سن بعد از سه هفتگی خوراک آغازین آردی و...شروع شود.

فواید تغذیه خزشی :

1-بره ها در هر روز 150 -250 گرم افزایش وزن دارند تغذیه خزشی باعث افزایش وزن بیشتر مشود.

2-بره هل یک تا دو ماه زودتر آماده فروش میشوند.

3-به دلیل عدم رفتن به مرتع انگل های داخلی بره ها کمتر است.

4- خوراک دادن آغازین برای گله های با تعداد زیاد چند قلو و یا برای گله های دارای میش باتولید شیر محدود مفید است.

5- بره ها در 70-80 روز اول زندگیاضافه وزن با ضریب تبدیل پایین دارند و بهترین زمان اضافه وزن طی 100- 120 روز اوایل زندگی رخ میدهد.......


در گروه مجازی پرورش گوسفند و بز که از اساتید و دامداران با تجربه زیادی بهر میبرد موارد ذیل در بحث تغذیه آغازین مطرح شده است.

1-جناب دکتر توغدری مشاور چند دامپروری استان گلستان و.. معتقدند به تجربه دریافته اند نباید جیره آغازین آرد جو  باشد چون پا درد و عدم رشد متناسب پا را ایجاد میکنه و به نظرم تا سه ماهگی از آرد جو  استفاده نشه
و بیشتر تاکید بشه روی اقلام پروتیینی بهتره به همراه یونجه  ...و همچنین سبوس هم میتوان استفاده کردخیلی خوبه ...در واقع همه اقلام باشند به همراه غلات کم و محدود ...استفاده از غلات زیادمشکل زاست.


2- جناب ناعمی دامدار با تجربه  معتقد است ابتدا 15 روز فقط یونجه چارپر شده یا خرد شده که کمی تر شده داده  شود و بعد از15 روز  10- 15 درصد سبوس و مقدارده درصد جوی خرد شده یا همان آرد جو و یک درصد نمک داده شود به هیچ وجه سبوس و یا آرد جو بدون علوفه خشبی (یونجه کمتر از 8 سانتی متر ) داده نشود که باعث اسهال میگردد.از دادن پودر یونجه در اوایل کار خودداری شود ...پودر را زمان پروار  به بره بدهید

3- دکتر شهسواری معتقد است معمولا ترکیبی از ذرت و کنجاله سویا رو به علت میزان پروتیین و انرژی بالایی که برای بره ها تامین میکنن مناسب میدونن همچنین اسیدهای امینه متعادل. جو درسته انرژی خوبی داره ولی به علت میزان پروتیین کم برای دوران شیرخوارگی مناسب نیست اما در صورت نبود اقلام فوق میشه استفاده کرد منتها بایستی زمان استفاده از اون رو کمی به تاخیر بندازیم.

علاوه بر کنسانتره استارتر پودر یونجه هم به صورت آزاد میشه در اختیار بره ها قرار دارد. ولی خیلی نباید آردی و ریز باشه که مشکلات گوارشی ایجاد نشه


4- دکتر صفایی تغذیه خزشی برای برههای کمتر از چهار ماهگی صورت میگیرد. برای جیره آغازین با پنجاه گرم در روز باید شروع کرد. و هر هفته پنجاه گرم دیگه کنسانتره اضافه کرد. در نهایت کنسانتره برهها در حدود سیصد تا سیصدوپنجاه گرم در روز میرسه.
و برگ یونجه ازاد در اختیارشون باشه.

 جیره پیشنهادی کتاب راهنمای پرورش گوسفند (جواد نصر و امید دیانی).....در سن کم هدف تحریک بره به خوردن میباشد لذا بایدمواد  غذایی خوش خوراک و ریز و کوچک باشند ...و دارای 20 درصد پروتیین باشند ...با بزرگتر شدن بره میل به  خوراک های خشن افزایش میابد ترکیبی از 80- 85درصد ذرت علوفه ایی یا بلغور ذرت و 15-20 درصد آرد سویا همراه با کلش یونجه به صورت انتخاب آزاد یک جیره آغازین بسیار خوش خوراکی است .


مدیر وبلاگ :با توجه به مباحث مطرح شده به نظر میرسد در ابتدااحتیاطا (20 روز اول ) یونجه خردشده مطلوب تر است بعد از آن میتوان از بلغور ذرت , آرد جو ,سویا ,سبوس ,کنسانتره , و..استفاده کرد در مراحل آغازین آرد غلات محدود باشد و همچنین تدریجا خوراک اضافه گردد تا شکمبه  تطابق پیدا کند.

منابع : مباحث مطرح شده در گروه مجازی پرورش گوسفند و بز  و کتاب راهنمای کامل پرورش گوسفند (جواد نصر و امید دیانی)


تلف شدن 200 رأس گوسفند بر اثر چرای غیر اصولی


 

21 آبان 1394  ...در اثر چرای غیر اصولی حدود 200 راس گوسفند در روستای حاج امن از توابع شهر جعفرآباد مغان تلف شدند.

به گزارش آران مغان، «یوسف آقاجانی» رئیس دامپزشکی شهرستان بیله سوار گفت: این گوسفندان روز گذشته به علت چرای بی رویه در مزارع ذرت و تولید اسید زیاد در شکمشان تلف شدند.

وی به دامداران منطقه توصیه کرد با توجه به فصل برداشت ذرت و سویا قبل از چرای دام ها در این مزارع واکسن انتروتوکسمی به گوسفندان تزریق کنند.

جعفرآباد در فاصله 23 کیلومتری شمال غرب شهرستان بیله سوار قرار دارد.


برگرفته از وی سایت حکیم مهر

http://www.hakimemehr.ir

اجرای طرح ترکیب نژاد گوسفند سنگسری با نژاد رومانوف در دامغان

اجرای طرح ترکیب نژاد گوسفند سنگسری با یک نژاد مرغوب در دامغان

محمد مهدی احمدی معاون امور دام سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان از اجرای طرح ترکیب نژاد گوسفند سنگسری با یک نژاد مرغوب خارجی در ایستگاه پرورش اصلاح نژاد دامغان خبر داد.

  طرح ترکیب نژاد گوسفند سنگسری با یک نژاد مرغوب با هدف افزایش دوقلو زایی و نیز افزایش تولید گوشت گوسفند اجرا شده است.
در این طرح با تلقیح به روش لاپاراسکوپی یا جراحی اسپرم گوسفند نژاد خارجی (رومانف) توسط دو سوراخی که در محوطه شکم ایجاد می شود به رحم گوسفند بومی انتقال داده می شود.

با اجرای این روش که برای نخستین بار در این ایستگاه اجرا می شود نتایج گوسفند پس از یک دوره زایمان قابلیت دو قلوزایی نسبت به گوسفند بومی خواهد داشت که باعث افزایش تولید گوشت نیز می شود.

طرح ترکیب نژاد گوسفند سنگسری با نژاد خارجی در ایستگاه پرورش اصلاح نژاد دامغان با همکاری مرکز اصلاح نژاد دام وزارت جهاد کشاورزی و معاونت امور دام سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان اجرا شده است.
ایستگاه پرورش اصلاح نژاد گوسفند سنگسری دامغان در 15 کیلومتری جنوب دامغان و در مجاورت روستای کلا قرار دارد.

 

منبع: خبرگزاری مهر برگرفته از سایت اتحادیه صنعت دامپروری فارس

,1393/06/01

اتلاف 240 راس گوسفندبر اثر سم

240 راس گوسفند یک خانواده عشایر در کوار تلف شدند

داریوش دهقان فرماندار شهرستان کوار در این رابطه به خبرنگار مهر گفت: در یکی از مناطق کوار یک خانواده عشایری 240 راس گوسفند داشتند که سرپرست خانواده برای تامین آب شرب گوسفندان و خانواده آب را به وسیله تانکر از غناتها و منابع آبی مختلف به محل سکونت خود می برده است.

چند روز پیش سرپرست خانواده تانکر آب را پر کرده و به محل سکونت خود بازگشت و مبادرت به ریختن آب از تانکر در محل مخصوص شرب گوسفندان می کند اما پس از نیم ساعت متوجه می شود که هر 240 گوسفند یکی پس از دیگری تلف شدند.
بررسی ها نشان می داده که در تانکر آب سم ریخته شده است.
این تانکر برای استفاده شرب خانواده نیز بوده اما خداروشکر خانواده از آن آب استفاده نکرده بودند.
در این خصوص کارشناسان مشغول بررسی نوع سم هستند و همچنین مراحل قانونی طرح شکایت و پیگیری قضایی نیز در حال انجام است.
.....مردم و مسئولان امر همدل شدند و کمکهایی را جمع آوری کردند، افزود: این رویداد باعث ایجاد یک فرهنگ خوب یعنی کمک به همنوع نیز شد و بدین وسیله هم دوستان، آشنایان، مردم و مسئولان دور هم جمع شدند تا به این خانواده برای تامین بخشی از سرمایه از دست رفته کمک کنند ضمن اینکه بیمه نیز بخشی از خسارات را پرداخت می کند.

منبع : خبر گزاری مهر


مدیر وبلاگ : به هر حال این دست اتفاقات هرچند کم اتفاق میفته ولی وجود داره وباید پیش بینی این موارد را نمود و تانکر های آب را طوری انتخاب و سفارش ساخت داد که احتمال انداختن سم در منافذ آن صفر باشه  فکر نکنم کار سختی هم باشه ..