پرورش تخصصی گوسفند و بز

پرورش تخصصی گوسفند و بز

این وبلاگ به طور اختصاصی به مسایل مختلف تاثیر گذار بر پرورش گوسفند و بز میپردازدو شامل موضوعات فنی و اخبار....مربوط به دام سبک است
پرورش تخصصی گوسفند و بز

پرورش تخصصی گوسفند و بز

این وبلاگ به طور اختصاصی به مسایل مختلف تاثیر گذار بر پرورش گوسفند و بز میپردازدو شامل موضوعات فنی و اخبار....مربوط به دام سبک است

موسسه کشت و صنعت آستان قدس رضوی(نمونه)


به مناسبت سالروز تاسیس مزرعه نمونه آستان قدس رضوی؛


مزرعه نمونه آستان قدس رضوی، با بیش از 4 دهه فعالیت یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان غلات، گوجه فرنگی، ذرت و شیر تازه با کیفیت در استان خراسان رضوی است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان اقتصادی رضوی، در حال حاضر موسسه‌ کشت و صنعت مزرعه نمونه آستان قدس رضوی، با هدف بهره‌برداری از منابع آب و خاک و به منظور تولید و تأمین اقلام کشاورزی و دامی، ایجاد باغات میوه، پرورش گل و گیاهان دارویی، درختکاری(اعم از مثمر و غیرمثمر)، کشتارگاه، سیلو و ... تشکیل شد که به عنوان بزرگ‌ترین واحد کشاورزی و دامپروری آستان قدس رضوی به شمار می‌رود.
این موسسه با دارا بودن 14 هزار هکتار اراضی زراعی در مشهد، نیشابور و 93حلقه چاه عمیق، عنوان بزرگ‌ترین تولید کننده غله، ذرت علوفه‌ای، گوجه فرنگی و تولیدکننده عمده‌ی بذر اصلاح شده، ارقام مختلف گندم استان خراسان رضوی را به خود اختصاص داده است.
مزرعه نمونه آستان قدس رضوی، با تولید سالانه بیش از 100 هزار تن انواع محصولات کشاورزی و دامی، نقش مهمی در توسعه ، اشتغال مولد و تأمین نهاده‌های مورد نیاز بازارهای داخلی و خودکفایی کشور ایفا می‌کند.
تعیین عملکرد و اجزای عملکرد گندم در مقادیر مختلف بذر برای کاشت، طرح بررسی امکان کشت نخود و عدس دیم در شرایط مزرعه نمونه، اجرای طرح‌های آبیاری تحت فشار در بخش وسیعی از مزارع و باغات موسسه، اجرای طرح تولید بذور اصلاح شده، اجرای پروژه‌های تولیدات گلخانه‌ای و طرح‌های توسعه‌ی پیشرفته به منظور افزایش میزان تولید از مهم‌ترین طرح‌ها و پروژه‌های اجرایی مزرعه نمونه است.
مجموع فعالیت‌های مؤسسه‌ی کشت و صنعت مزرعه نمونه در دو بخش کشاورزی و دامداری خلاصه می‌شود که هر کدام از این بخش‌ها شامل زیرمجموعه‌های خاص خود هستند.
در بخش کشاورزی، واحد زراعت که بیشترین سطح زیر کشت آن بالغ بر 13 هزار هکتار از اراضی مؤسسه است، محصولاتی نظیر گندم، جو، ترتیکاله، کلزا، یونجه، گوجه فرنگی، ذرت علوفه‌ای و خربزه با راندمانی حداقل 3 برابر میانگین استان تولید می‌کند.
همچنین واحد باغات مؤسسه کشت و صنعت مزرعه‌ی نمونه، با مساحتی بالغ بر 150 هکتار، انواع مختلف میوه شامل ارقام متنوع سیب، گلابی، آلو، زردآلو، هلو و شلیل را تولید می‌کند که حدود 100 هکتار از آن به سیستم آبیاری قطره‌ای مجهز است.
تولید نشاء گوجه فرنگی، خربزه به روش نرسرینگ در مزرعه نمونه از جمله فعالیت‌های جدید و نوین در بخش زراعتی و باغبانی به شمار می‌آید و در سال 1393 موفق به تولید بالغ بر 8 میلیون نشاء گوجه فرنگی و خربزه در ارقام مختلف شد که با ایجاد این ظرفیت، امکان تولید نشاء برای کلیه‌ی شرکت‌ها و مؤسسات آستان قدس رضوی و سایر کشاورزان منطقه را فراهم کرده است.
واحد نهالستان مثمر و غیر مثمر نهالستان این مؤسسه، در زمینی به مساحت 9هکتار با کشت ارقام مختلف نهال‌های مثمر و غیر مثمر در انواع پهن برگ و سوزنی برگ فعالیت می کند . همچنین به منظور تولید چوب صنعتی و استفاده از فاضلاب تصفیه خانه مزرعه نمونه، غرس 20 هزار اصله نهال صنوبر و 120 هزار عدد قلمه صنوبر انجام شده است .
واحد تولید قارچ، امروزه با توجه به توسعه و پیشرفت دانش کشاورزی و تولید محصولات به صورت کشت های گلخانه‌ای و کنترل شده، مزرعه‌ی نمونه به عنوان مؤسسه‌ی کشاورزی پیشرو در آستان قدس رضوی ، اقدام به احداث واحد تولید قارچ به صورت پایلوت و آزمایشی نموده که قارچ دکمه ای و صدفی با استفاده حداقلی از سموم و حداکثر کیفیت از محصولات این واحد است.
واحد گوسفندداری، واحد گوسفندداری مزرعه‌ی نمونه با گردش دامی 40 هزار رأس در سال در زمینه‌های پرواربندی، داشتی و کشتارگاه اختصاصی، فعالیت داشته و وظیفه تأمین بیش از 390 تن گوشت مورد نیاز مهمانسرای حرم مطهر امام رضا(ع) را بر عهده دارد.

واحد تولید کودهای آلی و بیولوژیک، ایجاد سایت ورمی کمپوست در سطح 3هزار متر مربع که با توجه به نیاز زیاد مؤسسه و بازار به کودهای آلی، مزرعه نمونه اقدام به گسترش سایت ورمی کمپوست با تولید بالا و غنی سازی کود فوق را دارد .

مدیر وبلاگ:موسسه نمونه همچنین در اصلاح نژاد گوسفند با سازمانهای مربوطه همکاری دارد .

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.