پرورش تخصصی گوسفند و بز

پرورش تخصصی گوسفند و بز

این وبلاگ به طور اختصاصی به مسایل مختلف تاثیر گذار بر پرورش گوسفند و بز میپردازدو شامل موضوعات فنی و اخبار....مربوط به دام سبک است
پرورش تخصصی گوسفند و بز

پرورش تخصصی گوسفند و بز

این وبلاگ به طور اختصاصی به مسایل مختلف تاثیر گذار بر پرورش گوسفند و بز میپردازدو شامل موضوعات فنی و اخبار....مربوط به دام سبک است

گلخانه هامحل پرورش گوسفند

ماهنامه دام و کشت و صنعت /شماره 158/ خرداد 92

 

بیش از نیم قرن از ورود پلی‌‌تونل‌ها به صنعت کشاورزی جهان می‌گذرد و امروز رشد روزافزون گلخانه‌ها را در زمینه‌های مختلف شاهد هستیم. در ابتدا، تولید پلی‌تونل‌ها، ابتکاری در صنعت پلاستیک محسوب می‌شد اما پس از پشت سر گذاشتن مراحل پیشرفت، جایگاه مطمئن و منحصر بفردی در تجهیزات گلخانه پیدا کرده است. البته مزایا و ویژگی‌های پلی‌تونل‌ها، آنها را از سایر تجهیزاتی که می‌توانست بدین منظور مورد استفاده قرار گیرند، متمایز می‌کند. امروز پلی‌تونل‌ها با برندهای تجاری گوناگونی در بازار یافت می‌شوند، 

برخی از مزایای استفاده از پلی‌تونل‌ها عبارتند از:

ـ مقرون به صرفه برای حفاظت از محصول

ـ ایجاد شرایط فصلی طولانی‌تر

ـ بهبود کیفیت محصول

ـ افزایش بازدهی

ـ محافظت در برابر شرایط آب و هوایی

ـ کنترل مدیریت تولید و حذف وابستگی به شرایط جوی

ـ کاهش میزان بیماری

ـ عرضه با اطمینان

ـ دسترسی به ماشین‌آلات

ـ امکان استفاده چند منظوره

ـ مقرون به صرفه جهت نگهداری دام


بسیاری از پرورش‌دهندگان که در ابتدا واحدهای گلخانه‌ای پلی‌تونل خود را جهت تولید محصولات کشاورزی احداث کرده بودند اکنون با در نظر گرفتن شرایط واحدهای خود، پرورش گوسفند و گوساله را نیز در واحدهای پلی‌تونل تجربه می‌کنند و از تجربه آن ابراز رضایت‌مندی می‌کنند.


نکته قابل توجهی که سبب انتشار این گزارش شد، چندمنظوره بودن پلی‌تونل‌ها بود که شاید تاکنون در کشور ما به آن توجهی نشده باشد. اما گروه تولیدی AG در انگلیس اکنون مشتریان بسیاری را در خصوص پرورش گوسفند و نگهداری بره و گوساله دارد.


پلی‌تونل‌ حتی مورد توجه پرورش‌دهندگان که در محیط باز و کوهستانی نیز، قرار گرفته‌ است. زیرا به این صورت، از شرایط نامساعد جوی در فصول مختلف سال و حیوانات شکارچی محافظت می‌شوند و در عین حال، شرایط تولید و نگهداری، برایشان قابل کنترل است. استفاده از پلی‌تونل‌ها به منظور پرورش دام، شاید مقرون به صرفه‌ترین روش با بازدهی بالا باشد که خصوصاً جهت نگهداری،  کنترل و پرورش گوساله و بره مورد توجه قرار گرفته است.


چرا که با استفاده از پلی‌تونل‌ها شرایط محیطی پایداری برای دام فراهم شده و با این وجود کنترل و مدیریت پرورش آسان‌تر و در بسیاری از هزینه‌های رایج، مانند دارو و درمان , خوراک  ,سیستم گرمایشی صرفه‌جویی می‌شود. مهم‌تر اینکه، درصد تلفات بره و گوساله‌ها نیز تا حد زیادی کاهش می‌یابد. با وجود ابعاد و اندازه متناسب، پلی‌تونل‌ها می‌تواند تا عرض 5 متر، طول 25 متر و حداقل تا ارتفاع 5/2 متر سالن‌ها را طراحی کرد. به طوری که فضای پرورشی اجازه می‌دهد با تراکتور عمل خوراک‌دهی و جمع‌آوری فضولات انجام شود.

البته برای پرورش بره و گوساله، به ازای هر رأس دام فضای پرورش تعریف شده است که به ازای هر بره 5/1 مترمربع و برای هر گوساله، متناسب با فضای مورد نیاز در نظر گرفته می‌شود. البته این پلی‌تونل‌ها در 2 رنگ سفید و سبز عرضه می‌شوند که متناسب با شرایط محیطی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

افزون بر مزایای فراوان استفاده از پلی‌تونل‌ها جهت پرورش دام، نباید نقش آنها را در حفظ محیط زیست نادیده گرفت. با توجه به موارد ذکر شده می‌توان گفت استفاده از پلی‌تونل‌ها در پرورش بره‌های پرواری و گوساله در شرایط کوهستانی کشور می‌‌تواند بازدهی بالایی را در بر داشته باشد.


مدیر وبلاگ :به نظر اینجانب استفاده از این  تونل ها  در پرورش گوسفند باید مطالعه و محاسبه کافی توسط متخصصان و دامداران با تجربه  از لحاظ اقتصادی , جغرافیایی و شرایط آب و هوا و حتی بحث امنیت انجام شود جواب دادن این سامانه در برخی جاها مجوزی برای کاربرد آن در ایران نیست و همه جوانب ان  بررسی صورت گیرد شود..

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.